DHTML Menu by Milonic
Home
Add favorieten

Bestel de GRATIS bierkrant
e-mail:


bierkrant februari

Bierkrant februari 2004

Een uitgave van www.bierpromotie.be


Inhoud:

1500 bezoekers op het 3de Maastrichtse bierfestival
TBC-besmetting op café
IJskoud bier
Trappist voor match verboden
Bavaria heeft energie over
Hongaarse aandeelhouders boycotten Heineken.
Brouwerij Sint-Jozef met Kenz-pils voor het eerst in China
Heineken wil meer vervoeren via de binnenvaart.
Pint in België weldra opnieuw duurder.
Carlsberg doet overnamebod op Holsten
Interbrew derde grootste brouwer in China.
Heineken vanaf 1 april in China actief
Problemen met uitbreiding van brouwerij Huyghe te Melle
Interbrew neemt Hops over

Uittips:
Bierweek 2004 te Zwolle (NL)


1500 bezoekers op het 3de Maastrichtse bierfestival


3de Maastrichtse bierfestival is een groot succes geworden. Met meer dan 1500 bezoekers is dit zo'n 400 meer bezoekers dan vorig jaar en daar zijn de organisatoren echt trots op. Het festival is een organisatie van studenten van de Hogeschool Zuyd . Enkele studenten hebben er extra punten voor hun eindrapport mee verdiend. Op het festival waren zowel de grote brouwerijen als de serieuze amateurs aanwezig. Hierdoor was het mogelijk om zo'n 60 verschillende soorten bier te proeven. De opbrengst van het festival gaat naar de Ronald McDonald Kindervallei in Houthem.
Website: www.bierfestivalmaastricht.nl


TBC-besmetting op café

Het zal je maar overkomen. Na het werk spring je vlug uw favoriet café binnen om vlug een biertje te drinken en dan vlug naar huis zonder dat moeder de vrouw het merkt. Maar bij het opstaan merk je dat alle mensen die de laatste dagen op café zijn geweest, gevraagd worden om zich te melden en te laten onderzoeken op TCB-besmetting.
Dit overkwam enkele inwoners van Sint-Lievens-Esse , een deelgemeente van Herzele (B). Daar er bij één van de vaste klanten van de drie cafés van Sint-Lievens-Esse een besmetting van TBC is vastgesteld, worden alle klanten, die de laatste tijd één van de cafés heeft bezocht, verzocht zich aan te melden voor een grondig onderzoek.  


IJskoud bier

Een volle week hebben 6 duikers en 10 arbeiders met behulp van een legertank nodig gehad om 10 ton bier uit zee te redden . Nabij de Siberische stad Omsk zo'n 2200 km van Moskou heeft het ijs het begeven onder een volle vrachtwagen met bier. Zo'n 10 ton bier verdween de diepte in. De plaatselijk bevolking vond het zonde om het bier op de zeebodem te laten liggen en hebben er het leger bijgehaald om de vrachtwagen met behulp van een tank op het droge te trekken. Na een week zwoegen is de volledige lading terug boven water. Het bier is afkomstig van de Rosar-brouwerij, een onderneming van de Interbrew-groep. De brouwerij is nog van plan om het bier te verkopen. Koelen zal waarschijnlijk nog overbodig zijn.
Website brouwerij: www.interbrew.com


Trappist voor match verboden

Wie tijdens een sportwedstrijd betrapt wordt op met een glaasje op, zal vanaf heden positief bevonden worden op het gebruik van doping. Dit is het gevolg van een recente wijziging van de lijst met verboden dopingproducten die het Wereld Antidoping Agentschap recent heeft aangepast. De vraag voor het toevoegen van alcohol was een voorstel van de internationale federaties. Het gebruik is enkel verboden tijdens de wedstrijden. Even doorzaken tijdens de training is wel nog mogelijk.


Bavaria heeft energie over


De bierbrouwer Bavaria zal vanaf juni groene energie produceren. De brouwerij wil zo'n 1 miljoen euro in het project te investeren. De energie zal gewonnen worden uit bioslib. In de waterzuiveringsinstallatie van Bavaria is er een overvloed aan bacteriën en tijdens het vergisten van die biomassa komt biogas van hoge kwaliteit vrij. Dit gas wordt door verbranding omgezet in elektriciteit en warmte. De warmte wordt de brouwerij gebruikt voor het verwarmen van water, de elektriciteit zal grotendeels geleverd worden aan zo'n 1200 gezinnen.
Website brouwerij: www.bavaria.nl


Hongaarse aandeelhouders boycotten Heineken.

Een klein aantal Hongaarse aandeelhouders probeert te voorkomen dat Heineken de brouwerij Brau Union Hungaria volledig in handen krijgt. Zo hebben zo een kort geding aangespannen tegen de Hongaarse beursautoriteiten en hebben ze de Hongaren opgeroepen om heen Heineken meer te drinken.De aandeelhouders vinden het bod van Heineken te laag. De transactie maakt deel uit van de volledige overname van de Oostenrijkse brouwer BBAG (Österreichische Brau-Beteiligungs-Aktiengesellschaft) door Heineken. Het bierconcern bezat al een meerderheidsbelang van bijna 70 procent in BBAG. Nu heeft het 98,73 procent van de aandelen. Met de nieuwe aankopen is een bedrag gemoeid van 711 miljoen euro. Heineken financiert dit uit eigen middelen en uit een verkregen lening van 1,2 miljard euro.
BBAG heeft dan weer 85 procent van Brau Union Hungaria in handen. Heineken wil de overige 15 procent, die in handen is van kleine beleggers kopen. Echter deze beleggers vinden de prijs veel te laag.
De Nederlandse brouwer heeft 12.273 forint (ruim 46 euro) per aandeel geboden. Vergeleken met de gemiddelde koers over 2002 betekent dit een winst van 188 procent. Heineken kan de aandelen van Brau Union Hungaria niet kopen zolang het kort geding loopt. Volgens de zegsvrouw van de brouwgroep Heineken hebben ze nog niets gemerkt van een boycot.
Website brouwerij: www.heineken.nl


Brouwerij Sint-Jozef met Kenz-pils voor het eerst in China

Brouwerij Sint-Jozef uit Opitter bij Bree gaat voor het eerst bier exporteren naar China. Een invoerder uit Hong Kong, gespecialiseerd in buitenlandse bieren, koopt ruim anderhalf miljoen blikjes van de brouwerij. Het is een speciaal voor de Chinese markt ontworpen bier. Het heeft naam Kenz-pils gekregen en zal via de restaurants verspreid worden. Indien het bier in de smaak valt zullen er nog bestellingen volgen.
Website brouwerij : www.brouwerijsintjozef.be


Heineken wil meer vervoeren via de binnenvaart.

Brouwerijgroep Heineken is geïnteresseerd om meer de binnenscheepvaart te gebruiken voor het vervoer van goederen. Mede door de interesse van Heineken wil Alpen aan de Rijn de grootste haven van Nederland uitbouwen. Bierbrouwerij Heineken in Zoeterwoude moet één van de belangrijke gebruikers worden. De haven dient uiterlijk begin 2008 operationeel zijn. Heineken heeft als eerste interesse getoond in de containerhaven. Hoeveel ton aan goederen de brouwerij via de haven wil laten transporteren, is nog niet duidelijk.
Website brouwerij: www.heineken.nl


Pint in België weldra opnieuw duurder.

Cafébezoek wordt weldra terug een stuk duurder. Heel binnenkort zal je voor uw favoriet pintje in België ongeveer 5 a 7 eurocent meer moeten neerleggen. De grootste Belgische bierproducenten, waaronder Interbrew, hebben beslist om hun prijzen met ongeveer 3 % te verhogen. Deze prijsverhoging is een gevolg van hoger loonkosten en een hoger prijs voor de grondstoffen. Wanneer de prijsverhoging in het café voelbaar zal zijn is nog niet duidelijk.


Carlsberg doet overnamebod op Holsten

De Deense brouwerij heeft een overnamebod van 1 miljard Euro uitgebracht om zijn Duitse rivaal Holsten over te nemen. Een groot deel van dit bedrag dient om de schulden van Holsten over te nemen.
Wanneer Holsten en Carlsberg zouden samen gaan, dan zou Carlsberg de grootste brouwer in Duitsland worden. Brouwerij Holsten produceert momenteel een zevental pilzen en heeft een zeer uitgebreid distributienetwerk. Via dit distributienetwerk wil Carlsberg zijn bieren in Duitsland verdelen. De Duitse overheid moet nu nog wel het licht op groen zetten voor de overname kan plaatsvinden.
Website brouwerij: www.carlsberg.com


Interbrew wordt derde grootste brouwer in China


Interbrew verwerft een meerderheidsbelang in de bieractiviteiten van de Lion Group in China. Dankzij deze transactie wordt Interbrew de derde grootste brouwer in China. Over hoeveel geld de transactie gaat is niet bekend. Interbrew zal door de transactie in China een verkoop van 21 miljoen hectoliter per jaar kunnen garanderen en zal actief zijn in 17 brouwerijen in 6 belangrijke Chinese provincies: Zhejiang (47 miljoen inwoners), Guangdong (78 miljoen inwoners), Hubei (60 miljoen inwoners), Hunan (64 miljoen inwoners), Jiangsu (74 miljoen inwoners) en Shandong (91 miljoen inwoners). Volgens Plaatselijk Interbrew-voorzitter Patrice J. Thys haalt Interbrew naast de grote volumes, goed verankerde merken en een prominente lokale aanwezigheid, ook een sterk lokaal managementteam in huis. Dit managementteam is van groot belang om de verdere groei te garanderen.
Website brouwerij: www.interbrew.com


Heineken vanaf 1 april in China actief

Heineken gaat vanaf 1 april het Heineken-merk lokaal brouwen in China, de grootste biermarkt in de wereld. De import van de 200.000 hectoliter Heineken-bier per jaar uit West-Europa vervalt daarmee. Het concern wil hiermee flink besparen op de transportkosten en de hoge importrechten, van bijna 100%, die het moet betalen.
De twee brouwerijen in Sjanghai en op het eiland Hainan hebben een voldoende grote capaciteit dat het niet langer nodig is om het Heineken-bier uit Nederland, Frankrijk en Spanje in voeren, aldus een woordvoerder van het concern. Om kosten te besparen bundelen de Nederlandse brouwer en Asia Pacific Breweries, waarin Heineken een meerderheidsbelang heeft, per 1 april hun activiteiten in China. Het gaat om de twee brouwerijen in Sjanghai en Hainan en het importbedrijf van Heineken.
Heineken verwacht niet dat er banen verdwijnen door de samenvoeging van de activiteiten. 'Integendeel zelfs, we denken zelfs meer mensen nodig te hebben, omdat we verwachten te groeien in China', aldus de woordvoerder. De Chinese biermarkt is veelbelovend als een van de grootste groeimarkten ter wereld. Het in China gebrouwen Heineken-bier zal niet verkocht worden in Hongkong.
De Chinese biermarkt is met een volume van rond 250 miljoen hectoliter de grootste biermarkt in de wereld. Daarmee was deze markt vorig jaar dan de Amerikaanse, tot dan de nummer een. Op drie staat Duitsland. De twee lokale brouwerijen van Heineken produceren straks gezamenlijk zo'n 1 miljoen hectoliter. De brouwerij in Sjanghai brouwt ook het lokale merk Reeb.
Website brouwerij: www.heineken.nl


Problemen met uitbreiding van brouwerij Huyghe te Melle

De Melse brouwerij Huyghe viert zijn 350 ste verjaardag en wil dit in glorie vieren. Daarom heeft de brouwerij een verfraaiing van zijn gebouw voorzien en daarnaast een uitbreiding naar opslagcapaciteit. Deze opslagcapaciteit is nodig daar de brouwer vorig jaar een omzetstijging van 30 % heeft gerealiseerd. Tegen de uitbreiding van het nieuwe magazijn en 2 opslagplaatsen voor leeg goed was er door de omwonenden veel protest gerezen. Toch heeft het schepencollege de plannen gunstig adviseerde zonder ze eerst aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) voor te leggen. Dit zorgde gemeenteraad voor felle discussies, maar Brouwerij Huyghe heeft zijn vergunning op zak en kan beginnen met het bouwen.
Website brouwerij : www.delirium.be


Interbrew neemt Hops over


Interbrew heeft 612 miljoen euro betaald voor Hops Cooperatieve U.A. ("Hops"). Hops bezit 45% van de aandelen van Oriental Brewery, de op een na grootste bierbrouwerij in Zuid-Korea. Interbrew hadden al een participatie in Oriental en met de nieuwe transactie beschikt Interbrew nu over 95% van de aandelen in het bedrijf.
Oriental Brewery kent de Europeanen reeds van de jaren tachtig toe Heineken een licentie verleende om er hun bier te brouwen voor de Koreaanse markt. De Koreanen brouwden Heineken-bier tot 1988.
Website brouwerij: www.interbrew.com


Uittips


03- 07 feb 04

Bierweek 2004

3 februari tot met 7 februari 2004

Thomis a kempisstraat 13 te Zwolle (NL)

De bierweek is een vijf dagen lang evenement met ongeveer 200 biertjes en veel leuke activiteiten. Het doel van deze bierweek is om ruim 200 verschillende biertjes aan te bieden, voor een nette prijs. De biertjes komen van over de hele wereld, van Australië tot Canada. Maar naast al dat bier houdt de bierweek natuurlijk veel meer in. De bierweek is vijf dagen lang leuke en soms zeer vreemde activiteiten. Heb je bijvoorbeeld al eens aan heliumkaraoke gedaan? En naast dit alles maken we zelfs nog tijd voor een aantal nationaal bekende bands. Helaas is de sfeer die er in de bierweek heerst zeer lastig te omschrijven. Meestal hangt er 's middags een rustige café sfeer en 's avonds een gezellige sfeer met goede DJs en een gezellige dansvloer. Een boven en beneden bar met gezellige barkeepers. Minimaal één bier op tap is altijd gegarandeerd. Maar om de echte bierweek sfeer te ervaren zul je toch echt zelf langs moeten komen van 3 t/m 7 februari in Zwolle.

Meer info :
Site: http://www.bierweek.nl
E-mail: e.r.hoogterp@wanadoo.nl

 


Wij waren erbij.



Deze site werd reeds 883986 maal bezocht.