Weldra Leffe en Hoegaarden in Australië
Bierkrant april 2004
Een uitgave van www.bierpromotie.be
Inhoud:
Brugse Tripel wordt Brugge
Tripel.
Carlsberg neemt Holsten over.
Meetjesland heeft zijn nieuwe bier
Thuistap tijdelijk leeg
Ongerustheid bij caféhouders in Nederland
Bavaria koopt Bavaria Brau
Apeldoornse Tripel
Weldra Leffe en Hoegaarden in Australië.
Interbrew gaat samenwerken met Braziliaanse bierreus.
Meibockfestival 25 april te Amsterdam
Brugse Tripel
wordt Brugge Tripel.
Brouwerij Palm uit Steenhuffel heeft de naam van haar Brugse Tripel veranderd
in Brugge Tripel om zo beter te kunnen verkopen in het buitenland. Veel
anderstaligen hebben er immers moeite mee om het verband tussen Brugge en Brugse
te leggen. Daarom heeft de brouwerij besloten om een naamsverandering door te
voeren. Ook het Brugs Blond wordt Brugge blond. Oorspronkelijk werden deze
bieren gebrouwen in de Gouden Boom-brouwerij te Brugge.
website brouwerij : www.palm.be
Carlsberg neemt
Holsten over.
Brouwerij Carlsberg heeft het Duitse Holsten overgenomen en wordt hiermee de
tweede grootste brouwerij na Interbrew. Door de overname hoopt Carlsberg een
groter afzetmarkt voor zijn bieren in Duitsland te bereiken. Momenteel is
Duitsland slechts een kleine merkt voor Carlsberg en misschien zal de overname
hier verandering in brengen. Door de overname wordt het Holsten-pils en de
mineraalwaters van Holsten in de uitverkoop geplaatst. De Duitse brouwerij
Bitburg is geïnteresseerd in de overname van het Holsten-pils.
Website brouwerij : www.carlsberg.com
Thuistap tijdelijk leeg
Brouwerij Bavaria heeft tijdelijk problemen om aan de grote vraag een
tienliter vaatjes te voldoen. Hierdoor zal bij menig huisgezin de tap tijdelijk
droog dienen te staan.
Brouwerij Bavaria had zich nochtans goed voorbereid op de komst van de thuistap
en had een voorraad van tienduizend vaatjes bij de aanvang. Echter na een week
leveren blijkt dat de stock volledig uitverkocht is en dat de lege vaten
onvoldoende terug naar de brouwerij komen. Dagelijks worden er nieuwe vaten
geleverd aan de brouwerij, maar deze hoeveelheid is te klein om de grote vraag
te kunnen volgen. Bavaria hoopt nu dat de lege vaten weldra massaal zullen terug
komen naar de brouwerij om hervuld te worden.
Website brouwerij: www.bavaria.nl
Meetjesland
heeft zijn nieuwe bier
De eigenaars van slagerij Tom in Maldegem (B) stelden begin deze maand hun
Meetjeslanderbier voor aan de pers en aan de burgemeesters van het meetjesland.
Het amberkleurig streekbiertje is gebrouwen bij Caulier in Péruwelz, die gekend
is om zijn heerlijke artisanale bieren. Het is een streekbier met hergisting in
de fles. Het Meetjeslandersbier wordt verkocht in de typische Caulier-flesjes
van 33 cl. met de authentieke porseleinen sluiting. Het bier is tevens te
krijgen in houten kratjes van 12 flesjes. Het etiket is een combinatie van
typische dingen in het Meetjesland zoals, het stadhuis van Maldegem en de kerk
van Donk .
Ongerustheid
bij caféhouders in Nederland
Een studie van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) geeft aan dat de caféhouders
gemiddeld 43 % meer betalen voor hun bier dan de prijs in de supermarkt. En dat
terwijl caféhouders hun bier meestal opslaan in vaten, die op zich een stuk
goedkoper zijn in aanmaak. Het KNP heeft uitgerekend dat de prijs in de
supermarkt exclusief BTW 0,96 euro per liter bedraagt en dat de caféhouder
gemiddeld 1,40 euro per liter betaald. KHN vindt dit een oneerlijke praktijk van
de brouwerijen. Volgens directeur J. Claes van Koninklijk Horeca Nederland
zoeken de caféhouders naar mogelijkheden om voordeel door te berekenen aan
klanten. KHN vindt dat de brouwerijen ook aan de horeca B-merken moeten
aanbieden waardoor de prijzen naar beneden kunnen en mogelijks zo het
cafébezoek terug kan aangezwengeld worden.
Bavaria koopt Bavaria
Brau
Bavaria zoekt uitbreiding in het buitenland en heeft voor het eerst een
brouwerij buiten Nederland gekocht. De brouwer uit Lieshout ( Nl) neemt met
Zuid-Afrikaanse partners voor ruim 4 miljoen euro de boedel over van het
gelijknamige Bavaria Brau. Bavaria Brau uit Centurion Park ging vorig jaar
failliet.
De brouwerij ziet groeimogelijkheden Zuid-Afrika en met de aankoop hoopt Bavaria
een springplank naar het Afrikaanse continent te hebben gevonden.
De brouwerij van Bavaria Brau moet eerst worden opgeknapt voordat hij in gebruik
kan worden genomen. Bavaria bezit 60 procent van de fabriek en de overige
investeerders de rest.
De nieuwe brouwerij zou goed zijn voor een jaarlijkse productie van 60.000 tot
70.000 hectoliter per jaar. Tevens is er mogelijkheid om de productie op te
drijven naar een jaarproductie van 150.000 tot 170.000 hectoliter.
Momenteel wordt de biermarkt in Zuid-Afrika gedomineerd door South African
Breweries.
Bavaria mikt vooral op de markt voor de duurdere pils, het zogeheten
premium-bier. Het bedrijf wil de twee lokale merken van Bavaria Brau in
Zuid-Afrika blijven brouwen en zal daarnaast zijn eigen pils en alcoholvrij merk
importeren.
Website brouwerij: www.bavaria.nl
Apeldoornse
Tripel
De Brabantse Brouwerij De Drie Horne en AWA , de club van Apeldoornse
amateursbrouwers brengen de Apeldoornse Tripel op de markt. Het recept is op
punt gezet door Ton van Vreeswijk, lid van AWA. De tripel is een bier van hoge
gisting en met een alcoholgehalte van 9 procent. Het bier wordt in beperkte
oplage gebrouwen en zal daarom ook beperkt te koop zijn in de omgeving van
Apeldoorn. De Apeldoorns Tripel is te koop in flessen van 75 cl en in flesjes
van 33 cl. De eerste lichting bestaat uit 750 liter flessenbier en vijf vaatjes
die voor de tap bestemd zijn.
Voor degene die willen genieten van het nieuwe bier dienen zich te begeven naar
Het Pakhuys te Apeldoorn waar tevens Apeldoorns Stadsbier uit de pomp
verkrijgbaar is. Verder is het bier te krijgen in enkele slijterijen in
Apeldoorn.
Weldra
Leffe en Hoegaarden in Australië.
Interbrew heeft een nieuwe overeenkomst met de Australische brouwerij Carlton&United
Breweries ( CUB) afgesloten om tot 2012 Leffe en Hoegaarden te distribueren en
te promoten. Deze overeenkomst komt er na de succesvolle overeenkomst 2 jaar
geleden met CUB voor de distributie en promotie van Stella Artois, die momenteel
het snelst groeiend luxebier in Australië is. CUB heeft in Australië momenteel
6 Belgian Beer cafés en volgend jaar komen daar nog 2 bij.
Website brouwerij: www.interbrew.com
Interbrew
gaat samenwerken met Braziliaanse bierreus.
De nummer 4 van de grootste brouwers de Belgische brouwer Interbrew en het
nummer 5 de Braziliaanse brouwer Ambev fuseren tot de nieuwe vennootschap
InterbrewAmbev, meteen de grootste brouwer in volume ter wereld. Het nieuwe
bedrijf InterbrewAmbev produceert jaarlijks 215 miljoen hectoliter bier en
frisdranken. Op de tweede plaats staat het Amerikaanse Anheuser-Busch, gevolgd
door SABMiller. Door het samengaan is Interberw-Ambev vertegenwoordigd op alle
continenten, met uitzondering van Afrika
Het samengaan van beide bedrijven komt niet als een verrassing. Ambev is de
grootste brouwerij in Latijns-Amerika en dus complementair aan de portfolio van
Interbrew en de Latijns-Amerika is een belangrijke groeiende biermarkt.
Website brouwerij: www.interbrew.com
Sponsor:IPS uw internetpartner aan de laagste prijs

25 april 2004 |
Meibockfestival
2004
25 april 2004 13:00 - 20:00 uur.
Plaats: Brouwerij de Prael; Helicopterstraat 13-15 (1e); 1059 CE Amsterdam
Op 25 april 2004 zal het weer zover zijn: het 7e Meibockfestival van PINT
regio Noord-Holland. Naar aanleiding van het succes van verleden jaar
hebben we ook dit jaar weer gekozen voor de Prael als décor voor het
festival. Een uitgelezen kans om tussen de brouwketels, in het gezellige
proeflokaal of als het weer mee zit misschien gewoon buiten dit festival
mee te maken. Voor wie er vorig jaar niet bij was zullen we ook dit jaar
weer voor bewegwijzering vanaf de stations van de ringlijn zorgen. De
routebeschrijving zal verder op deze site verschijnen.
Ook dit jaar zullen we weer een selectie presenteren van meibocken en
andere voorjaarsbieren uit binnen- en buitenland. Daarbij zoeken we weer
naar die bieren die niet in elke supermarkt te vinden zijn en die een goed
beeld geven van het aanbod op dit gebied. Daarnaast zullen er voor de Bob
van dienst weer de nodige alcoholvrije dranken te verkrijgen zijn.
Aangezien een bekende eigenschap van hop is dat het de eetlust bevordert
zullen we ook daarvoor een oplossing bieden. Tenslotte leert de ervaring
dat het meibockfestival een plaats is waar je mede bierliefhebbers tegen
komt, met wie je je ervaringen kunt delen, of met wie je gewoon een
praatje aanknoopt.
Als je ons festival wilt bezoeken, dan ben je natuurlijk van harte welkom
en de verdere gegevens vind je dan hieronder. Wil je het festival eens van
de andere kant bezien, dan hebben we een goede suggestie voor je: Maak het
festival eens mee als vrijwilliger. Lijkt je dat wat, dan moedigen we je
aan om je op te geven. Je helpt dan onder andere mee met de opbouw van het
festival, tapt of schenkt tijdens het festival biertjes in voor de
bezoeker en helpt na afloop mee met de afbraak. Om het geheel af te
sluiten gebruiken we tenslotte nog een gezamenlijke maaltijd, zodat
iedereen voldaan weer naar huis kan.
De brouwerij is te bereiken met het openbaar vervoer via de
ringlijnstations "Sneevlietweg" en "Amstelveense weg".
Volg vanaf deze stations de wegbewijzering.
Toegang: EUR 5,-- waarvan EUR 2,-- statiegeld glas
Muntjes: EUR 1,30 of 4 voor EUR 5,--
|
Contactadres:info@bierpromotie.be
U wenst de bierkrant wel of juist niet meer te ontvangen: surf naar: de
bierkrant
Een uitgave van: www.bierpromotie.be
Deze krant mag verder verspreid worden, indien er inhoudelijk niets veranderd
wordt.
Activiteiten voor 2004 (bierfestivals, bierproeverijen en opendeurdagen) worden
GRATIS opgenomen in onze kalender en in de bierkrant. Gelieve nu reeds uw
activiteiten door te mailen. 
|