sponser mediawax
    DHTML Menu by Milonic
Home
Add favorieten


 

Weldra Leffe en Hoegaarden in Australië

Bierkrant april 2004

Een uitgave van www.bierpromotie.be


Inhoud:

Brugse Tripel wordt Brugge Tripel.
Carlsberg neemt Holsten over.

Meetjesland heeft zijn nieuwe bier

Thuistap tijdelijk leeg

Ongerustheid bij caféhouders in Nederland

Bavaria koopt Bavaria Brau

Apeldoornse Tripel

Weldra Leffe en Hoegaarden in Australië.

Interbrew gaat samenwerken met Braziliaanse bierreus.

Meibockfestival 25 april te Amsterdam 

 


Brugse Tripel wordt Brugge Tripel.

Brouwerij Palm uit Steenhuffel heeft de naam van haar Brugse Tripel veranderd in Brugge Tripel om zo beter te kunnen verkopen in het buitenland. Veel anderstaligen hebben er immers moeite mee om het verband tussen Brugge en Brugse te leggen. Daarom heeft de brouwerij besloten om een naamsverandering door te voeren. Ook het Brugs Blond wordt Brugge blond. Oorspronkelijk werden deze bieren gebrouwen in de Gouden Boom-brouwerij te Brugge.

website brouwerij : www.palm.be


Carlsberg neemt Holsten over.

Brouwerij Carlsberg heeft het Duitse Holsten overgenomen en wordt hiermee de tweede grootste brouwerij na Interbrew. Door de overname hoopt Carlsberg een groter afzetmarkt voor zijn bieren in Duitsland te bereiken. Momenteel is Duitsland slechts een kleine merkt voor Carlsberg en misschien zal de overname hier verandering in brengen. Door de overname wordt het Holsten-pils en de mineraalwaters van Holsten in de uitverkoop geplaatst. De Duitse brouwerij Bitburg is geïnteresseerd in de overname van het Holsten-pils.

Website brouwerij : www.carlsberg.com


Thuistap tijdelijk leeg

Brouwerij Bavaria heeft tijdelijk problemen om aan de grote vraag een tienliter vaatjes te voldoen. Hierdoor zal bij menig huisgezin de tap tijdelijk droog dienen te staan.
Brouwerij Bavaria had zich nochtans goed voorbereid op de komst van de thuistap en had een voorraad van tienduizend vaatjes bij de aanvang. Echter na een week leveren blijkt dat de stock volledig uitverkocht is en dat de lege vaten onvoldoende terug naar de brouwerij komen. Dagelijks worden er nieuwe vaten geleverd aan de brouwerij, maar deze hoeveelheid is te klein om de grote vraag te kunnen volgen. Bavaria hoopt nu dat de lege vaten weldra massaal zullen terug komen naar de brouwerij om hervuld te worden.

Website brouwerij: www.bavaria.nl


Meetjesland heeft zijn nieuwe bier


De eigenaars van slagerij Tom in Maldegem (B) stelden begin deze maand hun Meetjeslanderbier voor aan de pers en aan de burgemeesters van het meetjesland.
Het amberkleurig streekbiertje is gebrouwen bij Caulier in Péruwelz, die gekend is om zijn heerlijke artisanale bieren. Het is een streekbier met hergisting in de fles. Het Meetjeslandersbier wordt verkocht in de typische Caulier-flesjes van 33 cl. met de authentieke porseleinen sluiting. Het bier is tevens te krijgen in houten kratjes van 12 flesjes. Het etiket is een combinatie van typische dingen in het Meetjesland zoals, het stadhuis van Maldegem en de kerk van Donk .


Ongerustheid bij caféhouders in Nederland


Een studie van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) geeft aan dat de caféhouders gemiddeld 43 % meer betalen voor hun bier dan de prijs in de supermarkt. En dat terwijl caféhouders hun bier meestal opslaan in vaten, die op zich een stuk goedkoper zijn in aanmaak. Het KNP heeft uitgerekend dat de prijs in de supermarkt exclusief BTW 0,96 euro per liter bedraagt en dat de caféhouder gemiddeld 1,40 euro per liter betaald. KHN vindt dit een oneerlijke praktijk van de brouwerijen. Volgens directeur J. Claes van Koninklijk Horeca Nederland zoeken de caféhouders naar mogelijkheden om voordeel door te berekenen aan klanten. KHN vindt dat de brouwerijen ook aan de horeca B-merken moeten aanbieden waardoor de prijzen naar beneden kunnen en mogelijks zo het cafébezoek terug kan aangezwengeld worden.


Bavaria koopt Bavaria Brau

Bavaria zoekt uitbreiding in het buitenland en heeft voor het eerst een brouwerij buiten Nederland gekocht. De brouwer uit Lieshout ( Nl) neemt met Zuid-Afrikaanse partners voor ruim 4 miljoen euro de boedel over van het gelijknamige Bavaria Brau. Bavaria Brau uit Centurion Park ging vorig jaar failliet.
De brouwerij ziet groeimogelijkheden Zuid-Afrika en met de aankoop hoopt Bavaria een springplank naar het Afrikaanse continent te hebben gevonden.
De brouwerij van Bavaria Brau moet eerst worden opgeknapt voordat hij in gebruik kan worden genomen. Bavaria bezit 60 procent van de fabriek en de overige investeerders de rest.
De nieuwe brouwerij zou goed zijn voor een jaarlijkse productie van 60.000 tot 70.000 hectoliter per jaar. Tevens is er mogelijkheid om de productie op te drijven naar een jaarproductie van 150.000 tot 170.000 hectoliter.
Momenteel wordt de biermarkt in Zuid-Afrika gedomineerd door South African Breweries.
Bavaria mikt vooral op de markt voor de duurdere pils, het zogeheten premium-bier. Het bedrijf wil de twee lokale merken van Bavaria Brau in Zuid-Afrika blijven brouwen en zal daarnaast zijn eigen pils en alcoholvrij merk importeren.

Website brouwerij: www.bavaria.nl


Apeldoornse Tripel

De Brabantse Brouwerij De Drie Horne en AWA , de club van Apeldoornse amateursbrouwers brengen de Apeldoornse Tripel op de markt. Het recept is op punt gezet door Ton van Vreeswijk, lid van AWA. De tripel is een bier van hoge gisting en met een alcoholgehalte van 9 procent. Het bier wordt in beperkte oplage gebrouwen en zal daarom ook beperkt te koop zijn in de omgeving van Apeldoorn. De Apeldoorns Tripel is te koop in flessen van 75 cl en in flesjes van 33 cl. De eerste lichting bestaat uit 750 liter flessenbier en vijf vaatjes die voor de tap bestemd zijn.
Voor degene die willen genieten van het nieuwe bier dienen zich te begeven naar Het Pakhuys te Apeldoorn waar tevens Apeldoorns Stadsbier uit de pomp verkrijgbaar is. Verder is het bier te krijgen in enkele slijterijen in Apeldoorn.


Weldra Leffe en Hoegaarden in Australië.


Interbrew heeft een nieuwe overeenkomst met de Australische brouwerij Carlton&United Breweries ( CUB) afgesloten om tot 2012 Leffe en Hoegaarden te distribueren en te promoten. Deze overeenkomst komt er na de succesvolle overeenkomst 2 jaar geleden met CUB voor de distributie en promotie van Stella Artois, die momenteel het snelst groeiend luxebier in Australië is. CUB heeft in Australië momenteel 6 Belgian Beer cafés en volgend jaar komen daar nog 2 bij.

Website brouwerij: www.interbrew.com


Interbrew gaat samenwerken met Braziliaanse bierreus.


De nummer 4 van de grootste brouwers de Belgische brouwer Interbrew en het nummer 5 de Braziliaanse brouwer Ambev fuseren tot de nieuwe vennootschap InterbrewAmbev, meteen de grootste brouwer in volume ter wereld. Het nieuwe bedrijf InterbrewAmbev produceert jaarlijks 215 miljoen hectoliter bier en frisdranken. Op de tweede plaats staat het Amerikaanse Anheuser-Busch, gevolgd door SABMiller. Door het samengaan is Interberw-Ambev vertegenwoordigd op alle continenten, met uitzondering van Afrika
Het samengaan van beide bedrijven komt niet als een verrassing. Ambev is de grootste brouwerij in Latijns-Amerika en dus complementair aan de portfolio van Interbrew en de Latijns-Amerika is een belangrijke groeiende biermarkt.

Website brouwerij: www.interbrew.com


Sponsor:IPS uw internetpartner aan de laagste prijs
Active ISP Belgium uw internetoplossing meer info op www.activeisp.be


 

 

25 april 2004

Meibockfestival 2004

25 april 2004 13:00 - 20:00 uur.
Plaats: Brouwerij de Prael; Helicopterstraat 13-15 (1e); 1059 CE Amsterdam



Op 25 april 2004 zal het weer zover zijn: het 7e Meibockfestival van PINT regio Noord-Holland. Naar aanleiding van het succes van verleden jaar hebben we ook dit jaar weer gekozen voor de Prael als décor voor het festival. Een uitgelezen kans om tussen de brouwketels, in het gezellige proeflokaal of als het weer mee zit misschien gewoon buiten dit festival mee te maken. Voor wie er vorig jaar niet bij was zullen we ook dit jaar weer voor bewegwijzering vanaf de stations van de ringlijn zorgen. De routebeschrijving zal verder op deze site verschijnen.
Ook dit jaar zullen we weer een selectie presenteren van meibocken en andere voorjaarsbieren uit binnen- en buitenland. Daarbij zoeken we weer naar die bieren die niet in elke supermarkt te vinden zijn en die een goed beeld geven van het aanbod op dit gebied. Daarnaast zullen er voor de Bob van dienst weer de nodige alcoholvrije dranken te verkrijgen zijn. Aangezien een bekende eigenschap van hop is dat het de eetlust bevordert zullen we ook daarvoor een oplossing bieden. Tenslotte leert de ervaring dat het meibockfestival een plaats is waar je mede bierliefhebbers tegen komt, met wie je je ervaringen kunt delen, of met wie je gewoon een praatje aanknoopt.
Als je ons festival wilt bezoeken, dan ben je natuurlijk van harte welkom en de verdere gegevens vind je dan hieronder. Wil je het festival eens van de andere kant bezien, dan hebben we een goede suggestie voor je: Maak het festival eens mee als vrijwilliger. Lijkt je dat wat, dan moedigen we je aan om je op te geven. Je helpt dan onder andere mee met de opbouw van het festival, tapt of schenkt tijdens het festival biertjes in voor de bezoeker en helpt na afloop mee met de afbraak. Om het geheel af te sluiten gebruiken we tenslotte nog een gezamenlijke maaltijd, zodat iedereen voldaan weer naar huis kan.

De brouwerij is te bereiken met het openbaar vervoer via de ringlijnstations "Sneevlietweg" en "Amstelveense weg". Volg vanaf deze stations de wegbewijzering.

Toegang: EUR 5,-- waarvan EUR 2,-- statiegeld glas

Muntjes: EUR 1,30 of 4 voor EUR 5,--

 


Contactadres:info@bierpromotie.be
U wenst de bierkrant wel of juist niet meer te ontvangen: surf naar:
de bierkrant
Een uitgave van:
www.bierpromotie.be
Deze krant mag verder verspreid worden, indien er inhoudelijk niets veranderd wordt.
Activiteiten voor 2004 (bierfestivals, bierproeverijen en opendeurdagen) worden GRATIS opgenomen in onze kalender en in de bierkrant. Gelieve nu reeds uw activiteiten door te mailen.


Wij waren erbij.



Deze site werd reeds 138109 maal bezocht.